”Mycket just nu”? Så förebygger du stress på jobbet

Publicerat Oct 13, 2020 10:56:53 AM

Ibland är det mycket att göra, ibland är det lite lugnare – att arbetsbördan går i vågor är inte ovanligt. Däremot kan det vara svårt att handskas med en långvarig stressig jobbvardag. Vi har några tips på hur du förebygger stress på jobbet.

Stress är en lömsk känsla. Den är lätt att vifta bort, men helt plötsligt kan det kännas som att tiden inte räcker till eller att arbetsbördan inte är hanterbar. Därför är det viktigt att förebygga den på arbetsplatsen på de sätt man kan. Här är några knep, stora som små, som du kan använda i förebyggande syfte.

1. Prata med chefen

Alla medarbetare har rätt till en arbetsbörda som känns hanterbar. Många ser att prata med chefen som en sista utväg – tvärtom borde detta vara ens första åtgärd. Det är din chef som ansvarar för arbetsfördelningen. Förhoppningsvis kan hen hjälpa dig att prioritera dina arbetsuppgifter innan du börjar känna dig överväldigad.

2. Ta mikropauser

Ett sätt att hantera en hög arbetsbörda är att ta mikropauser på fem minuter, även om man egentligen inte känner att man hinner det. Om du mentalt avsätter tid för en kort paus under dagen så kanske du hinner varva ner mellan arbetsuppgifterna. Sikta på att få till en mikropaus varje timme, och gärna i ett vilorum om din arbetsplats har sådana!

3. Dela upp arbetet i mindre delar

Känns ett projekt okontrollerbart stort? Bryta ner det i mindre delar som känns mer överskådliga. Det må kännas som ännu mer jobb, men det underlättar alltid att ta sig an ett projekt genom att först dela upp det. När man betar av mindre delmål på en att göra-lista känner man dessutom att man faktiskt får saker gjorda, något som förhoppningsvis tar udden av en begynnande stress.

4. Stäng av notiser

Ständigt pipande från små rutor i våra skärmar bidrar till en stressig miljö och vi tappar fokus – se därför över vilka enheter och i vilka program du har på notiser. Att hitta tillbaka till jobbfokus kan ta mellan 15–25 minuter. Jobbmejlen är ofta viktig att ha koll på, men kanske behöver man inte ha alla notiser påslagna i exempelvis jobbets chattprogram.

5. Lyft möjligheten att säga nej

Var inte rädd för att prata om rätten att säga nej på jobbet, det handlar om att prioritera. Att kunna diskutera sådana här frågor på sin arbetsplats hör arbetslivet till. Självklart ska man inte bidra till gnäll på jobbet, men om man pratar med andra om rätten att säga till när man har för mycket att göra så bidrar det till en kultur där det inte är konstigt att diskutera den typen av frågor.

Glöm inte!

Med detta sagt är det viktigt att alltid söka professionell hjälp när man känner att man inte mäktar med jobbvardagen. Känner man inte att ens arbetsplats tar ens stress på allvar så bör man i regel vända sig till vården som kan hjälpa en ta tag i frågan. Känn aldrig att stress är ditt fel. Det finns även självuppskattningstest som kan vara en hjälp på vägen. Här är ett test framtaget av ett forskarlag från Karolinska institutet i Stockholm.

Tags: Arbetsplats, Tips, Hållbart arbetsliv, företagskultur, Arbetsliv

×