Vett och etikett i jobbchatten – här är tipsen

Publicerat Sep 1, 2020 9:22:10 AM

När många jobbar hemifrån så sker mycket av den jobbrelaterade kommunikationen i olika chattprogram. Men vilka är de oskrivna reglerna i jobbchatten egentligen? Vi listar fem tips på hur du kommunicerar smartare och minimerar distraktion för dina kollegor!

Teams, Slack, Trello, Hangouts, Discord… kärt barn har många namn. Men oavsett vilket chattprogram just din arbetsplats använder så kan det kännas ovant att kommunicera med kollegor via chattverktyg. Därför har vi samlat några goda råd på vad man bör tänka på när det gäller arbetsrelaterad chattkommunikation.

1. Färre meddelanden = färre notifikationer

Det finns en viktig grundregel för jobbchattar och det är att skriva allt i ett och samma meddelande. I de flesta chattprogram innebär nämligen varje meddelande en ny notifikation hos mottagaren. Att skriva “Hej!”, “Är du upptagen?”, “Jag undrar nämligen över…” som tre separata meddelanden innebär alltså tre notifikationer. Ta dig tid att skriva hela meddelanden – då blir mottagaren inte lika distraherad från sitt arbete.

2. Utnyttja punktlistan

Om man ska försöka få allt man vill ha sagt i ett och samma meddelande så riskerar meddelanden med mycket information att bli långa och oöverskådliga. Här kommer punktlistan in! Strukturera upp ditt meddelande med punkter så att den viktigaste informationen blir lättare att hitta. På så sätt blir det lättare att läsa igenom exempelvis långa mötesanteckningar, nya riktlinjer och viktiga uppdateringar.

3. Använd trådar

Idag erbjuder de flesta chattprogram olika former av trådfunktioner. Detta innebär att det finns möjlighet att svara på ett meddelande direkt i en tråd under meddelandet – istället för att besvara med ett nytt meddelande i den övergripande chattkanalen. Trådar är perfekta för stora chattkanaler med många deltagare. Tack vare trådar så fylls inte den övergripande chattkanalen med kommentarer som egentligen bara angår ett specifikt meddelande.

4. Sätt rätt status 

En god vana som underlättar jobbvardagen för såväl dig som dina kollegor är att ändra din status i chattprogrammet när du är på lunch, i ett möte, i ett telefonsamtal etc. Då ser alla om du är upptagen och de förstår att du inte kan svara på meddelanden. Det här kan man även göra när man går för dagen, så att ens kollegor ser att man inte längre är nåbar för jobbrelaterade frågor.

5. Håll det professionellt 

När många i dagsläget jobbar många hemifrån så försvinner mycket av det vardagliga snacket med kollegor. Då kan det vara frestande att föra samma typ av informella samtal i jobbchatten som man kanske annars har i exempelvis lunchrummet. Här är det viktigt att tänka på att chatten är en plats för arbetsrelaterad kommunikation. Vill man dela med sig av en rolig bild eller bara snacka lite med en kollega är det lättare att göra det i programmets direktchattar, mellan två personer.

Tags: Arbetsplats, Jobba hemma, Tips, Hållbart arbetsliv

×